dimarts, 14 de juny del 2011

Dinamitzadors, risc psicosocial i crisi

Amb motiu del 28 d’abril, Dia Internacional de la Seguretat i la Salut en el Treball, es va dur a terme la II Jornada de Dinamitzadors de Prevenció de Riscos Laborals a Costa de Ponent i, en aquesta jornada, es van presentar alguns resultats sobre l’avaluació del Risc Psicosocial.

Per començar CCOO, en el seu moment, vam manifestar el nostre desacord amb la figura dels dinamitzadors dels centres, perquè crèiem que assumien responsabilitats pròpies de la direcció dels centres. Durant el transcurs de la jornada i després que el dinamitzadors van prendre bona nota de totes aquelles tasques en les que s’esperava la seva col•laboració amb la Unitat Bàsica de Prevenció (UBP), la Dra. Company, cap de la UBP, va aclarir-nos que la responsabilitat de la prevenció en els centres és dels equips directius, cosa que va provocar cert alleujament entre els presents.

Amb relació als resultats del risc psicosocial, us he de dir que fa més d’un any es va constituir el grup de treball (direcció, tècnics i sindicats), amb el lliurament al grup de l’informe preliminar que conté tots els resultats de l’avaluació a Costa de Ponent. Ha estat un any de treball intens del grup i l’informe final ben aviat veurà la llum i el tindreu a les vostres mans. Però, potser us pregunteu, què és això del risc psicosocial?
Anem a pams.

Si feu memòria, recordareu que fa 2 anys vam omplir unes enquestes que es van repartir a tots els centres de Costa de Ponent...recordeu les bústies de cartró per recollir el sobres de les enquestes? Bé doncs, vam ser 2243 les persones que vam respondre als 2941 qüestionaris lliurats, per tant la taxa de resposta del 76,27% fa que puguem obtenir dades concretes dels centres o serveis amb més de 10 treballadors.

Que vam respondre?
El PSQCAT21 recull dades sobre els factors psicosocials. Per explicar-ho de manera fàcil, les preguntes s’agrupen en diferents grups de factors, alguns desfavorables i d’altres favorables, com els dos braços d’una balança, per tant ens podem trobar en situacions desfavorables que quedin minimitzades per factors psicosocials favorables, per exemple, es pot tenir molta quantitat de treball, però aquest factor pot quedar esmorteït pel control individual d’aquest treball.

Quins són els resultats?
A tots els centres, equips i serveis de Costa de Ponent i de l’ICS en general, ens afecten desfavorablement els mateixos factors psicosocials, però la diferència entre centres rau en l’efecte “protector” dels factors favorables que, depèn de quins serveis, no poden esmorteir el pes desfavorable.

El problema és que els resultats obtinguts són de fa dos anys.
En aquest temps les coses han empitjorat i si passéssim ara el qüestionari, les respostes ens indicarien més problemes de salut, relacionats amb l’estrès, dels obtinguts fa dos anys.
Cal posar-hi remei JA!

Les causes de la major part dels problemes són organitzatives, per tant, no existeix una limitació econòmica per implementar solucions, tot el contrari del que està passant. Tanmateix les mesures que apliquen van clarament a l’estalvi econòmic i en contra de la nostra salut, perquè augmenten el pes dels factors psicosocials desfavorables a la balança:
• exigències quantitatives (quantitat de feina)
• exigències cognitives (prendre decisions)
• exigències emocionals (capacitat de comprensió)
• ...
D’altre banda, factors psicosocials favorables com la seguretat a la feina i l’estima fa que caiguin en picat quan ens diuen coses com “...diguem adéu a la primària tal i com la coneixem...”, o quan “no renoven” a companys d’avui per demà (no deixa de ser un ERO encobert i a compta gotes), i sense donar cap mena d’informació als representants dels treballadors!
Considero que les mesures que s’han d’aplicar han d’anar orientades com a mínim a anivellar la balança i, aquestes mesures, pertanyen a factors psicosocials relacionats amb el control sobre les condicions de treball, suport social i qualitat de lideratge...

Tot el contrari a la “nova manera de treballar”, amb la que esbomben a totes les reunions de direcció i que es tradueix en contractes de 25 hores, es minven les relacions socials en el treball i directors amb el valor de tenir valors són cessats en pro d’un estalvi econòmic inexistent.

Elio Conesa
Delegat de prevenció de riscos per CCOO a Costa de Ponent